Een succesvol verloop van een project valt of staat met een goed bestek. In deze opfriscursus bespreken we veel dagelijks voorkomende knelpunten, en hoe je hiermee omgaat als ze zich voordoen. Vooral onderwerpen die bij het inschrijven én tijdens de uitvoering van belang zijn, krijgen aandacht.
Denk bijvoorbeeld aan de wijze waarop in het bestek risico’s beperkt kunnen worden, hoe je schades afrekent, wat automatisch in de aannemingssom zit en wat niet, de verschillen tussen verrekenbare en niet-verrekenbare posten, de eisen die worden gesteld aan de administratie, inschrijven met negatieve bedragen, het afrekenen van meerwerk (afwijkingen), de verrekening van bestekswijzigingen en afspraken over betalingen.
Voorbeeld opzet van de incompany training
De incompany training wordt altijd op maat gemaakt, op basis van de specifieke behoeften van jouw organisatie. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van hoe de incompany training kan worden opgebouwd.
We beginnen de dag met een kort deel theorie. Daarna gaan jullie in kleine groepjes aan de slag om samen enkele actuele vraagstukken op te lossen. Dit kan met behulp van de verstrekte UAV 2012 en de beschikbaar gestelde RAW-Standaard 2020. Bij de bespreking van de vraagstukken en de oplossingen komen alle ins en outs van dagelijks voorkomende situaties automatisch aan bod. Praktisch én bijzonder leerzaam!
Welke onderwerpen kunnen er aan bod komen?
Inleiding
1. betrokken functies, taakstelling en bereikbaarheid;
2. te regelen (administratieve) zaken bij aanvang van het werk (startvergadering);
3. het RAW-bestek en het RAW-raambestek;
4. in het oog springende wijzigingen RAW 2020.
Oefening: Vraagstukken in relatie met de RAW-Standaard
1. opnemen, opleveren en eerder ingebruiknemen;
2. afwijkingen in de uitvoering en (stagnatie)schade;
3. verrekenen van de verschillende soorten hoeveelheden;
4. handhaven op ‘naleving van de overeenkomst’;
5. toe te passen regels bij bestekswijzigingen.
Oefening: Vraagstukken die te maken hebben met verrekenen van afwijkingen