National Tender Day – het jaarlijkse evenement voor de Overheid en het Bedrijfsleven
-
7de editie
-
6de sessies
-
Topsprekers en experts
-
Conferentiezalen
-
+500 deelnemers aanwezig
Het grootste en meest inspirerende event op het gebied van aanbestedingen komt er weer aan. De National Tender Day vindt dit jaar plaats op woensdag 22 november 2023.
Om overheden en ondernemers samen te brengen en te leren van elkaar organiseert Aanbestedingskalender dit jaar voor de zevende keer de National Tender Day! Een bijeenkomst met inspirerende sprekers en parallelsessies. U zult antwoorden krijgen, maar ook geïnspireerd worden door nieuwe onderwerpen en besproken zaken.
Het thema van dit jaar is bekend: hoe beslechten we de kloof tussen de overheid en het bedrijfsleven? Deze dag wordt in goede banen geleidt door Michiel Vos. Als jurist en journalist is hij niet bang om kritische vragen te stellen en taboes te doorbreken.
Bedrijven en overheden hebben andere doelstellingen, maar komen samen bij aanbestedingen. Ze hebben verschillende werkwijzen en manieren van communiceren. Het goed van elkaar weten wat de knelpunten zijn is dan ook essentieel voor een succesvol aanbestedingsproces.
Al meer dan 800 deelnemers gingen u voor
Tijdens de eerste zes edities van de National Tender Day mochten we al meer dan 800 inschrijvers en inkopers/aanbesteders begroeten. Ook tijdens deze zevende editie krijgt u weer veel praktische tips en handige adviezen die u direct kunt gebruiken om effectiever te worden bij aanbestedingen. Ook dit jaar vindt de National Tender Day plaats bij Hotel Van der Valk in Utrecht.
Michiel Vos
Journalist, Amerika-correspondent en jurist
Michiel is expert op het gebied van ondernemerschap, politiek, Amerika, cultuur en geschiedenis. Als dagvoorzitter van de National Tender Day 2023 is hij niet bang om een kritische noot toe te voegen, scherpe vragen te stellen en taboes te doorbreken.
Waarom deelnemen?
Uitdagend programma voor opdrachtgevers/inkopers en inschrijvers/het bedrijfsleven.
Programma samengesteld op basis van de input van de 140.000 gebruikers van Aanbestedingskalender.nl.
Programma
Keuze uit 9 parallelsessies
Na de plenaire sessies neemt u deel aan 3 van in totaal 9 parallelsessies om uw kennis te verdiepen over onderwerpen die u aanspreken. Ook dit jaar weer speciaal sessies voor inkopers/opdrachtgevers en voor ondernemers/inschrijvers. U kiest de sessie die bij u past! Tijdens deze sessies vertellen de sprekers u exact wat goed ging bij hun aanbestedingen – en wat fout liep. Een betere leerschool is er niet! Uiteraard kunt u uw vragen stellen en leert u van elkaars vragen en de antwoorden van de sprekers.
Ontvangst met koffie of thee.
Dagvoorzitter Michiel Vos zal als dynamisch discussieleider de National Tender Day in goede banen te leiden!
Hij opent deze editie van de National Tender Day samen met twee keynote speakers:
Richard Lennartz – Transparantie
Als Directeur van de Rijksinkoopsamenwerking (RIS) is Richard Lennartz gespecialiseerd in het doorgronden van complexe vraagstukken. Hij houdt van een intensieve samenwerking, die leidt tot praktische oplossingen. Hiermee is hij de aangewezen persoon om de dag te starten over ons thema “hoe beslechten we de kloof tussen de overheid en het bedrijfsleven”.
Fredo Schotanus – Minder drempels onder de drempel
Als hoogleraar Public Procurement aan de Universiteit Utrecht doet Fredo onderzoek naar effectieve publieke inkoop. Tijdens deze keynote duikt hij in de wereld van de inkoop onder de drempels, en bespreekt hij zowel de pijnpunten als de kansen die hierin liggen.
Na deze verfrissende opening gaan we er een mooie netwerkbijeenkomst van maken met mooie presentaties en parallelsessies waaruit u kunt kiezen.
Tijd om bij te praten met koffie of thee en wat lekkers.
Keuze uit drie sessies:
- Daan Versteeg – De wet en regelgeving
Hoofdonderwerp: Nieuwe wetgeving die er aankomt voor klagen en de commissie van aanbestedingsexperts. Bedoeld om de kloof tussen inschrijver en aanbestedende dienst te verkleinen
daarnaast recente belangrijke jurisprudentie. - Tessa Ammerlaan – Van 100 naar 3 pagina’s
Veel organisaties zijn gewend om aanbestedingen te beschrijven op vele pagina’s. Aanbesteden met Uitgangspunt 3 A4 is bedoeld om de administratieve lasten bij (Europese) aanbestedingen te verminderen. Het idee is om aanbestedingen niet langer te beschrijven op vele pagina’s en te voorzien van stapels bijlagen. De focus komt meer te liggen op de bedoeling van de opdracht. Juist door de essentie in begrijpelijke taal te beschrijven op ongeveer 3 A4’tjes. Hierdoor worden aanbestedingen ook voor kleinere ondernemingen toegankelijk. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Wat betekent dit voor de aanbestedende dienst en wat betekent het voor de inschrijver? Tessa neemt u mee in deze snel groeiende wijze van aanbesteden. - Kim Schofaerts – Voor beginnende inschrijvers: leer de basis
Nog nooit ingeschreven maar wel kansen zien? De overheid als klant, die werkt anders dan het bedrijfsleven. Wat zijn die verschillen en waar en hoe begint u met overheidsopdrachten? Wat zijn Europese aanbestedingen en waar vindt u ze? Kim legt de basis uit en geeft u inzicht in de wijze waarop de overheid werkt.
Een uitgebreid lunchbuffet met grote diversiteit aan koude en warme gerechten, vers gebakken broodsoorten, diverse luxe vleeswaren, vers gemaakte salades, fruit en meer. Ter afsluiting kunt u kiezen uit een selectie huisgemaakte desserts. Uiteraard wordt er onbeperkt koffie, thee, melk en vruchtensappen geserveerd.
Keuze uit drie sessies:
- Joost Fijneman – Samen leren innoveren
Een betere relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, wie wil dat nou niet? De twee partijen lijken meer op elkaar dan ze denken. Als u echt wilt samenwerken en samen mooie resultaten wilt boeken. Hoe? Dat legt Joost uit. En op welke wijze u kunt innoveren tijdens het contract, ook dat komt aan bod. - Ben Bugter – 5 oorzaken waarom er weinig inschrijvingen zijn en hoe te voorkomen
Er zijn 5 factoren die statistisch bewezen leiden tot minder inschrijvingen. Bovenaan de lijst: de “holiday tender”. In deze sessie vertelt Ben wat dat is en welke andere factoren zorgen voor minder of juist meer inschrijvingen. Ook gaat hij in op de andere zaken die de communicatie tussen opdrachtgevers en aanbieders moeilijk maken, of juist kunnen verbeteren. Dit wordt toegelicht aan de hand van aansprekende, en soms ook wel verrassende, praktijkvoorbeelden. Tijdens deze interactieve sessie bespreekt u deze voorbeelden met de andere deelnemers, om zo samen tot oplossingen te komen. - Roeland Umans – Duidelijke teksten zijn het toverwoord!
Antwoord geven op de vraag lijkt makkelijker dan het is. Als inschrijver wil u immers vertellen hoe goed u bent en waarom de aanbestedende dienst voor uw oplossing moet kiezen. Zo moet het niet, maar hoe dan wel?
Als opdrachtgever wilt u duidelijk zijn, maar ook niet alles prijsgeven. Want de inschrijver moet antwoord geven op de oplossing die wordt gezocht. Maar wordt het dan duidelijk voor de inschrijver?
Roeland legt zowel de inschrijver als de opdrachtgever uit hoe u de beste tender teksten schrijft die antwoord geven op de vragen van de aanbestedende dienst of de opdrachtgever handvatten om de juiste antwoorden te krijgen. Wat moet u juist wel doen en wat juist niet.
Keuze uit drie sessies:
- Rogier Rijkers – AI: wat kan ermee en hoe kan het u helpen bij tenderprocessen?
AI, Chat GPT. De termen vliegen u om de oren. Wat is het en hoe kunt u het inzetten in zowel uw salesproces als aanbestedingen? Wat zijn de valkuilen en wat zijn de voordelen? Rogier neemt u mee in de digitale wereld en komt met mogelijkheden hoe AI u kan helpen bij tenderprocessen. - Daniëlle Kleijweg – Het MVOI plan – Wij kopen een betere wereld!
Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI): Gemeente Rotterdam doet het. MVOI gaat over samen impact maken, over nieuwe keuzes, over leiderschap! MVOI dient de nieuwe norm te worden. Met het programma ‘Wij kopen een betere wereld!’ zet programmamanager Daniëlle Kleijweg in op de verduurzaming van aanbestedingen. - Han Kettenis & Edward Kudding – Het opstellen van een succesvol tenderteam
Han deelt zijn inzichten en best practices, waarbij de focus ligt op hoe u de juiste mensen betrekt en een strategie ontwikkelt die past bij de unieke behoeften van uw organisatie. De interactieve sessie zal inzichtelijk zijn, en ruimte bieden voor het beantwoorden van uw specifieke vragen.
Tijd om bij te praten met koffie of thee en wat lekkers.
Interactieve sessie door keynote spreker Martin Kniest, over het samenwerken met de overheid als sociaal ondernemer: Martin weet als geen ander hoe u als sociaal ondernemer samenwerkt met de gemeente. Bij Matz Carwash werken zestig mensen, van wie meer dan 90 procent met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onder hen statushouders, ex-verslaafden en Wajongers, ook is elke afkorting uit het autismespectrum vertegenwoordigd. Prima werknemers, mits goed begeleid. Martin vertelt graag hoe u tot de beste samenwerking komt.
Hierna blikken we terug op de dag en de belangrijkste stellingen worden besproken door Michiel, Kim en een aantal sprekers.
Onder het genot van borrelhapjes en een drankje napraten met uw collega’s en andere deelnemers. Ook veel sprekers zijn hierbij nog aanwezig.
Sprekers
Fredo Schotanus
Prijzen voor deelname
De National Tender Day is ontstaan doordat onze gebruikers graag met elkaar in contact komen. Ondernemers willen graag weten, wat de inkoper beweegt. Daarnaast wil de Aanbestedende dienst/inkoper graag weten waar de inschrijver/ondernemer tegenaan loopt. Met die gedachte kennen wij deze speciale categorieën qua prijzen.
Ondernemer last-minute
575
- Normale prijs voor ondernemers is € 675,-
- Elke extra deelnemer van dezelfde organisatie ontvangt € 50,- korting
- ABK klanten ontvangen € 50,- korting
Speciale actie!
Kom met 4
en betaal voor 3
- Niet geldig icm andere kortingsacties
- Geldig voor zowel ondernemers als inkopers
Overheid last-minute
475
- Normale prijs voor ondernemers is € 525,-
- Elke extra deelnemer van dezelfde organisatie ontvangt € 50,- korting
- ABK klanten ontvangen € 50,- korting
Alle prijzen zijn exclusief btw (indien van toepassing voor u) en inclusief lunch, consumpties, hapje en drankje na afloop en een certificaat van deelname. U ontvangt de ABK klantenkorting indien u een betalende ABK gebruiker bent. De ABK klantenkorting en de extra deelnemerskorting voor meerdere personen van dezelfde organisatie gelden niet voor vroegboek aanmelders. De kortingsacties zijn niet cumuleerbaar.
Praktische informatie
DATUM
21 november 2024
LOCATIE
Van der Valk Hotel – Winthontlaan 4-6 in Utrecht
CONTACT
Mocht u nog verdere vragen hebben over de dag of het programma? Neem daarvoor contact op met de organisator Gert Fiat - 085 - 760 57 57 of KLIK HIER en stel je vraag!